Onze werkwijze

Desiree Bosveld-Lozekoot, ambulant hulpverlener WMO & Jeugd, wordt vaak ingezet door een verwijzer van een gemeente of door via andere mensen bij de cliënten te komen door middel van een PGB-beschikking. Desirée krijgt een aanvraag om zorg te bieden en ze zal met cliënt en of ouders en afspraak maken voor een kennismakinggesprek. In dit kennismakingsgesprek kan DEEZ uitleggen wat haar werkwijze is en samen met cliënt en ouders verwachtingen naar elkaar uitspreken.


Na de intake plant zij enkele gesprekken om de hulpvraag echt goed duidelijk te krijgen. Hierna maakt zij een Plan van Aanpak dat zij met de ouders bespreekt en hen laat ondertekenen. Dit ondertekende stuk gaat via een beveiligd kanaal (zorgmail) naar de verwijzer. In dit plan staat de kern van de hulpvraag die cliënt en of ouders ervaren omschreven, daarnaast vermeldt zij de gezinssamenstelling, daarna de hulpverleningsgeschiedenis (indien van toepassing) en de betrokken personen/instanties (zoals school, huisarts of andere betrokken instanties).


Hieronder beschrijft zij de doelen en resultaten die zij beoogt te behalen. Zij sluit af met haar voorstel van tijdsinvestering qua uren en maanden/jaren/tijd die nodig is voor de cliënt. Zij vermeldt eveneens een evaluatiemoment en vermeld haar privacy protocol en enkele algemene voorwaarden.

      

DEEZ biedt in het algemeen langdurige zorg omdat het om de begeleiding gaat omtrent zelfredzaamheid, zelfstandigheid vergroten, laagdrempelig en ook deels ontlasten van de zorg van de ouders voor hun kind. DEEZ werkt vaak een aantal jaar binnen een gezin of met een cliënt omdat een cliënt veel kleine stapjes maakt met het uiteindelijke doel begeleid zelfstandig te kunnen wonen.


Ook wanneer zij voor een langere periode bij gezinnen komt vindt er om de drie maanden een korte mondelinge evaluatie plaats, waarvan een verslagje gemaakt wordt. En ieder jaar wanneer de herindicatie aangevraagd moet worden een groter overleg met zowel met cliënt, ouders, verwijzer als eventuele meerdere hulpverlening.


Belangrijk in de begeleiding die DEEZ biedt is dat er de tijd genomen wordt om met de cliënt te werken aan doelen. Vaak worden er doelen behaald maar ook weleens niet. Soms is het niveaus van de cliënt het hoogst haalbare niveau wat zij/hij kan. Door samen dan te werken aan de behaalde doelen blijft de cliënt stabiel in zijn functioneren.


Wanneer er specifieke problematiek bij komt die DEEZ niet kan begeleiden wordt er uiteraard in overleg gekeken naar een andere hulpverlener als behandeling of in sommige gevallen uithuisplaatsing. Ook wanneer er minder begeleiding ingezet kan worden zal DEEZ haar zorg afschalen en kijken voor een vrijwilliger of binnen het netwerk van de cliënt.


Als cliënt en/of ouders een afspraak af moeten zeggen vanwege ziekte of anderszins, zoekt zij met hen direct naar een andere mogelijkheid om de begeleiding toch voortgang te kunnen laten gaan. Mocht er vaak afgezegd worden, dan gaat zij met ouders in gesprek over hun hulpvraag, hun behoefte aan hulp.


Zij heeft geen wachttijd en kan de hulpvraag binnen een week oppakken. Vaak is per week één begeleidingsmoment haalbaar maar in drukkere tijden kan dit ook om de week zijn, dit gaat in overleg met de cliënt.



Onze partners


DEEZ. werkt nauw samen met de volgende partijen om onze clienten zo goed mogelijk van hulp te voorzien. 


Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.

Accepteren