Overige zaken

Hier vindt u meer informatie over onder andre de gedragscode, meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en klachtenregeling.



Gedragscode


Desirée, ambulant hulpverlener biedt ondersteuning en begeleiding met respect en in achtneming van de rechten van de cliënt. 


Zij draagt er zorg voor dat:

  • De cliënt voelt zich op zijn/haar gemak voelt tijdens de gesprekken
  • Zij open staat voor wensen, aanwijzingen, vragen en kritiek van de cliënt
  • Er afspraken worden gemaakt met de cliënt (schriftelijk/digitaal) over gegevensuitwisseling die passen binnen het privacy-instituut van Desirée Bosveld-Lozekoot ambulant hulpverlener

 

Door op deze manier samen te werken met een cliënt ontstaat er een gepaste vertrouwensband waarin mogelijkheden ontstaan om doelen voor de cliënten kunnen behalen. De onderwerpen die in de gedragscode uitgebreid beschreven zijn, bestaan uit:


  • Respect
  • Integriteit
  • Verantwoordelijkheid
  • Professionaliteit




Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling


Desirée, ambulant hulpverlener, eigenaresse van DEEZ, houdt zich bij de verlening van hulp/ondersteuning aan de toepassing van de verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Dat wil zeggen dat DEEZ een meldcode moet hebben, deze geïmplementeerd moet zijn, dat volgens deze meldcode wordt gewerkt en dat het gebruikt daarvan wordt bevorderd. Deze meldcode dient te voldoen aan de eisen zoals vastgesteld in de Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, het Besluit meldcode verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.


De meldcode beschrijft in 5 stappen wat er gedaan moet worden bij vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling:

  1. Breng de signalen in kaart
  2. Overleg met collega en eventueel met advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis
  3. Ga in gesprek met de cliënten of ouder
  4. Weeg het huiselijk geweld/kindermishandeling met het afwegingskader
  5. Neem twee beslissingen: (1) Melden bij Veilig Thuis noodzakelijk? (2) Is het geven of organiseren van hulp ook mogelijk?


DEEZ werkt grotendeels met kinderen, jongeren en jong volwassenen tot 23 jaar. Daar waar het noodzakelijk is wordt er melding gedaan bij de VIR en benodigde acties ondernomen voor de cliënt.


De Verwijsindex Risicojongeren (VIR) is een landelijk hulpmiddel om onderlinge afstemming tussen professionals te versterken. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van de jeugdigen en jongvolwassenen (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie, maar het wordt duidelijk  welke andere hulpverlener zich mogelijk ook actief met de situatie van dit kind (jongere) bezig houdt.


Het geeft hulpverleners binnen verschillende organisaties inzicht in elkaars betrokkenheid bij een individuele jongere. Het gebruik van de verwijsindex draagt bij aan effectiever samenwerken van hulpverleners en gemeenten.


  • Door de meldingen in de VIR weten hulpverleners sneller of een kind bekend is bij een collega, zodat zij samen kunnen overleggen over de beste aanpak.
  • Het gaat om ‘risicosignalen’: er moeten aanwijzingen zijn dat er echt iets aan de hand is.
  • De regeling van de verwijsindex is opgenomen in de nieuwe Jeugdwet.
  • De VIR is wettelijk verplicht. Dat wil zeggen: dat er een VIR is. Het melden aan de VIR is een recht, niet een plicht. (bron: www.vng.nl)

 

Tijdens een kennismakingsgesprek met cliënt en ouders geeft Desirée informatie over de VIR en wordt er duidelijk uitgelegd wanneer zij als professional een melding doet bij de VIR.




Klachtenregeling


Tijdens begeleidingstrajecten kan het voorkomen dat cliënten of ouders niet tevreden zijn over de ondersteuning die DEEZ biedt. Wanneer cliënt en of ouders een klacht willen indienen kan dit altijd. DEEZ is aangesloten bij SoloPartners. Via SoloPartners.nl heeft zij de mogelijkheid gebruik te maken van een klachtenfunctionaris en de geschilleninstantie van klachtenregeling.nl. Hierdoor is gegarandeerd dat deze onafhankelijk is en voldoet aan de eisen van de WKKGZ.


Cliënt wordt altijd geïnformeerd over de klachtenregeling van DEEZ. Deze klachtenregeling en regelement geschilleninstantie is opgesteld door www.klachtenregeling.nl en is op te vragen bij DEEZ indien nodig.


Klachtenjaarverslagen: 

2013

Geen klachten

2014

Geen klachten

2015

Geen klachten

2016

Geen klachten

2017

Geen klachten

2018

Geen klachten

2019

Geen klachten

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.

Accepteren