Hier vindt u meer informatie over onder andre de gedragscode, meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en klachtenregeling.
Gedragscode
Desirée, ambulant hulpverlener biedt ondersteuning en begeleiding met respect en in achtneming van de rechten van de cliënt.
Zij draagt er zorg voor dat:
Door op deze manier samen te werken met een cliënt ontstaat er een gepaste vertrouwensband waarin mogelijkheden ontstaan om doelen voor de cliënten kunnen behalen. De onderwerpen die in de gedragscode uitgebreid beschreven zijn, bestaan uit:
Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling
Desirée, ambulant hulpverlener, eigenaresse van DEEZ, houdt zich bij de verlening van hulp/ondersteuning aan de toepassing van de verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Dat wil zeggen dat DEEZ een meldcode moet hebben, deze geïmplementeerd moet zijn, dat volgens deze meldcode wordt gewerkt en dat het gebruikt daarvan wordt bevorderd. Deze meldcode dient te voldoen aan de eisen zoals vastgesteld in de Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, het Besluit meldcode verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
De meldcode beschrijft in 5 stappen wat er gedaan moet worden bij vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling:
DEEZ werkt grotendeels met kinderen, jongeren en jong volwassenen tot 23 jaar. Daar waar het noodzakelijk is wordt er melding gedaan bij de VIR en benodigde acties ondernomen voor de cliënt.
De Verwijsindex Risicojongeren (VIR) is een landelijk hulpmiddel om onderlinge afstemming tussen professionals te versterken. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van de jeugdigen en jongvolwassenen (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie, maar het wordt duidelijk welke andere hulpverlener zich mogelijk ook actief met de situatie van dit kind (jongere) bezig houdt.
Het geeft hulpverleners binnen verschillende organisaties inzicht in elkaars betrokkenheid bij een individuele jongere. Het gebruik van de verwijsindex draagt bij aan effectiever samenwerken van hulpverleners en gemeenten.
Tijdens een kennismakingsgesprek met cliënt en ouders geeft Desirée informatie over de VIR en wordt er duidelijk uitgelegd wanneer zij als professional een melding doet bij de VIR.
Klachtenregeling
Tijdens begeleidingstrajecten kan het voorkomen dat cliënten of ouders niet tevreden zijn over de ondersteuning die DEEZ biedt. Wanneer cliënt en of ouders een klacht willen indienen kan dit altijd. DEEZ is aangesloten bij SoloPartners. Via SoloPartners.nl heeft zij de mogelijkheid gebruik te maken van een klachtenfunctionaris en de geschilleninstantie van klachtenregeling.nl. Hierdoor is gegarandeerd dat deze onafhankelijk is en voldoet aan de eisen van de WKKGZ.
Cliënt wordt altijd geïnformeerd over de klachtenregeling van DEEZ. Deze klachtenregeling en regelement geschilleninstantie is opgesteld door www.klachtenregeling.nl en is op te vragen bij DEEZ indien nodig.
Klachtenjaarverslagen: